måndag 17 september 2012

Besudlat lösgodis

I vanliga fall äter jag ganska lite godis, men den senaste tiden har det vid ett flertal tillfällen hänt att jag har blivit tvungen att gå till affären bara för att köpa lösgodis (mm, ni vet de där gröna grodorna, och fyrkanterna med vaniljfudge). Jag skyller detta, som allt annat mindre smickrande, på graviditeten.

När jag handlade ikväll hade jag redan långt innan jag gick hemifrån bestämt att lösgodis skulle läggas till inköpslistan. Jag känner till att de nedersta hyllorna bör undvikas eftersom alla småungar med lortiga fingrar gräver där, men när jag nu hade plockat nästan klart i min påse ser jag hur en medelålders karl står och plockar i lådorna med fingrarna! I låda efter låda!

Jag blev så jäkla förbannad så jag talade om vad jag tyckte om lortgrisar som tar med fingrarna på det andra ska äta, och frågade ilsket om han hade tvättat händerna efter att han var på toaletten senast, eller om han hade brukade torka snoret från näsan med handen innan han pillade på godisbitarna.

Fast det gjorde jag såklart inte. Istället tog jag min påse och gick, och tänkte dystert och äcklat på hur någon kunde ha pillat på mitt godis, som nu kunde vara potentiellt besudlat med bajs, snor och magsjuka. Mitt godis kändes plötsligt inte lika lockande längre. Jag vet ju att lösgodis är äckligt, trots att jag inte är någon hygienfanatiker, men brukar inte tänka så mycket på det. Fr o m nu kommer jag dock att köpa mitt godis väl inpaketerat i hermetiskt tillslutna förpackningar. Snor- och bajsfria.

Får det lov att vara lite bajs? Snor? Vinterkräksjuka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar