måndag 24 september 2012

Hen och snippa

Jag orkar egentligen inte ge mej in i hen-diskussionen, eftersom det känns som om den har så många bottnar, men för att få gnälla lite ur ett av alla perspektiv vill jag säga att språkpolisen i mej protesterar kraftigt mot sådana här "konstruerade" ord. Det känns väldigt krystat och besvärligt att använda hen på ett naturligt sätt, även om jag givetvis respekterar ifall någon vill identifiera sig som just hen.

Att debatten har så många vinklingar gör sedan att man inte kan välja att se ordet hen som bara ett könsneutralt personligt pronomen, som skulle kunna göra en skriven text mer lättläst i de fall man inte känner till subjektets kön, utan man snubblar obönhörligen in på områden som feminism, könsroller, HBTQ osv. Och detta skulle jag ju inte skriva om nu hade jag tänkt, för då tar det här blogginlägget aldrig slut.

Nej, konstruerade ord, var det. Jag kommer nog förmodligen aldrig att känna mej helt bekväm med ordet hen. Och inte heller med ordet "snippa", som är ett annat konstruerat ord som lanserats av RFSU, för att det inte funnits något lämpligt, icke-laddat ord för det kvinnliga könsorganet. Killar har snopp, och tjejer har... ja vadå?

Jag antar att jag här bara är tvungen att köpa ordet "snippa" eftersom det faktiskt inte finns något bra alternativ, speciellt nu då jag ska bli förälder. Det är inte som i diskussionen kring ordet hen, som åtminstone jag har klarat mej rätt bra utan hittills. Ett neutralt ord för tjejers kön behövs, så man slipper prata om t ex fitta, vagina eller, ännu värre, kusimurra.

Man vill ju inte hamna i situationen som min gamla vän M som flyttade från USA som 5-åring, och inte kunde ett ord svenska. På dagis (det hette så då, det som idag heter förskola, jag vet) fick hon lära sig att det tjejer har mellan benen heter "råtta" (mycket märkligt kan man tycka, och inte ett dugg bättre än snippa faktiskt). Att det sedan kändes lite konstigt att sjunga "Var bor du lilla råtta?" är lätt att förstå, och min vän funderade både en och två gånger vad det var för ett konstigt land de hade flyttat till.

Nej, jag ska försöka ge "snippa" en chans, även om språkpolisen skriker inombords. Om jag låtsas inför mitt kommande barn att jag känner mej bekväm med det, kanske hen kommer att använda det på ett naturligt sätt då hen växer upp.



4 kommentarer:

  1. Snippa är ett fantastiskt ord för en flickmamma!
    Säg det tio gånger för dig själv så känns det inte längre konstruerat och det är väldigt enkelt att använda med sitt barn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Jag ska göra mitt bästa! Passar på att säga det högt för mej själv när jag är ensam hemma så ingen behöver lyssna på mej.
      #snippasnippasnippasnippa...osv

      Radera
  2. Jag har lite svårt att förlika mig med ordet snippa. Tänker ofrånkomligen på snipp, snapp, snut... Eller också på något som blivit stympat. I min bekantskapskrets finns en person som kallar sitt könsorgan för blomma, men med hens charmig brytning blir det typ, blue-ma (tänk engelskans blue). Ja, det är väl inte heller ett så adekvat ord. Men, känns inte flera av benämningarna på manliga könsorgan också lite larviga? Pitt till exempel??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, speciellt om man säger "pitt" flera gånger :-) Med lite pipig röst.
      Snipp-snopp-snut, så var sagan slut.

      Radera